Månen hade flera vulkaniska perioder

Dateringen av månens vulkaniska aktivitet har länge varit omdiskuterad bland forskarna. Nu har Naturhistoriska riksmuseets planetforskare visat att månens magmatiska aktivitet varit uppdelad i två perioder i månens barndom.

Månen. CC BY-SA 3.0

Naturhistoriska riksmuseets planetforskare har visat att månens vulkaniska aktivitet varit uppdelad i två perioder i månens barndom.

Månens välkända ansikte med ljusa fält och mörka kratrar är kanske det mest spektakulära på stjärnhimlen. Utseendet uppkom genom vulkanism som kastat upp mörk basalt på den mer reflekterande skorpan. Den vulkaniska aktiviteten på månen har tidigare antagits pågått under tiden för 3,9-3,2 miljarder år sedan.

- Eftersom månens yta inte har förändrats är den ett fantastiskt laboratorium för att studera stenplaneters bildande, säger Renaud Merle, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet.

Att datera månens magmatism är nödvändigt för att avgöra den kemiska kompositionen i månens mantel. Det i sin tur gör det möjligt att avgöra månens kemiska evolution över tid och därmed öka kunskapen om inte bara månen men hela solsystemets tidiga historia och hur planeter bildas.

En ny studie av detta visar att månens aktiva magmatism varit uppdelad i två perioder. Studien publicerades i tidskriften Meteoritics & Planetary Sciences, och leddes av geologerna Renaud Merle, Martin Whitehouse, Gavin Kenny och Jeremy Bellucci vid Naturhistoriska riksmuseet, i samarbete med Alex Nemchin vid Curtin University, Australien, och Josh Snape vid University of Amsterdam.

Genom att analysera mineral från åtta olika månmeteoriter, i museets state-of-the-art jonmikrosond (NORDSIM-Vegacenter), lyckades forskarna datera mineralens kristallisation med Uran-Bly-metoden.

Dateringen visar att vulkanism pågick under två perioder, den första för mellan 3,9-3,6 miljarder år sedan, den andra mellan 3,4-3,1 miljarder år sedan. Resultatet väcker många frågor om varför den vulkaniska aktiviteten startade igen efter ca 200 miljoner års uppehåll.