Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever i utställningen Fossil och evolution.

Visning av Fossil och evolution

I utställningen Fossil och evolution gör vi en cirka 4 500 miljoner år lång tidsresa där den röda tråden är hur livet hittar nya vägar när de yttre förutsättningarna ändras. Vi tar också upp vad vi vet och vad som är tolkningar om hur de förhistoriska djuren såg ut, levde och lät.

Efter visningen stannar ni i utställningen Fossil och evolution och arbetar i lugn och ro fram till klockan 10.45.

Kan bokas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiet.

Skolbokningen öppnar i juni

Bokning av skolprogram till hösten 2024 öppnar i mitten av juni.

Vi skickar ut ett extra lärarbrev när det går att boka igen.

Det här ingår i bokningen

  • Insläpp på museet cirka 8.45.
  • Pedagogledd visning av utställningen Fossil och evolution, klockan 9.00-ca 9.50.
  • Tillgång till utställningen fram till 10.45.
    Vänligen respektera att ni bara har tillgång till utställningen Fossil och evolution fram till 10.45. I övriga utställningar finns andra grupper som har bokat lugna besök. Efter 10.45 har ni tillgång till övriga utställningar.
  • Arbetsmaterial. Hämta nedan, skriv ut och ta med till besöket. Kom ihåg pennor!

Visningen kan anpassas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiets kurser.
Max antal elever: 32 (stora grupper innebär skymd sikt)

Pris: 900 kr

Det här får ni vara med om

Visning, klockan 9.00-ca 9.50

Vi tar med eleverna på en tidsresa genom jordens historia med nedslag i olika tidsperioder. Här nedanför kan du läsa om hur innehållet i visningen anpassas efter årskurs/gymnasium.

Under visningen tar vi med eleverna på en tidsresa genom jordens historia där vi gör nedslag i olika tidsåldrar. Med hjälp av fossil har modeller av de tidigaste organismerna och deras miljöer återskapats så att vi kan få en uppfattning om hur livet har utvecklats på jorden.

  • Jorden bildas
  • Det första livet
  • Livet i havet – och korallrev i Sverige
  • Vilka djur som var först på land
  • Vad en dinosaurie är och om de verkligen är utdöda
  • Hur tidiga däggdjur kan ha sett ut

Ladda gärna ner och ta med uppdragen för åk 1-3 och arbeta med dem efter visningen.

Under visningen tar vi med eleverna på en tidsresa genom jordens historia där vi gör nedslag i olika tidsåldrar. Med hjälp av fossil har modeller av de tidigaste organismerna och deras miljöer återskapats så att vi kan få en uppfattning om hur livet har utvecklats på jorden. Vi pratar om hur evolutionen går till och hur olika organismer är anpassade till sin livsmiljö.

  • Viktiga steg i livets utveckling, varför det skett och hur vi vet det
  • Jorden bildas
  • Första livet
  • Livet i havet – och korallrev i Sverige
  • Steget upp på land
  • Utvecklingen av groddjur, kräldjur och däggdjur
  • Vad är en dinosaurie och varför var de så framgångsrika

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 4-6 och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.

I utställningen har man utifrån fossil skapat modeller av de tidigaste organismerna och deras livsmiljöer.

I visningen tar vi med eleverna på en tidsresa genom jordens historia där vi gör nedslag i olika tidsåldrar. Fokus ligger i att förstå evolutionsteorin: Hur vi vet det vi vet? Hur kan mångfald uppstå? Hur grupperas organismer utifrån släktskap?

Begrepp som tas upp är: evolution, variation, anpassning, selektion, mutation, och konvergent- och samevolution

  • Viktiga steg i livets utveckling, varför det skett och hur vi vet det
  • Jorden bildas
  • Första livet
  • Livet i havet – korallrev
  • Kontinentalplattornas lägen
  • Steget upp på land
  • Utvecklingen av groddjur, kräldjur och däggdjur
  • Dinosaurier och varför de var så framgångsrika
  • Fisködla och flygödla – likheter och skillnader med djur som lever idag

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 7-9/gymnasiet och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.

Eget arbete, ca 9.50 - 10.45

Efter visningen stannar ni i utställningen Fossil och evolution då ni har tid för eget arbete, till exempel med arbetsbladen här nedanför. Skriv i så fall ut till alla elever och ta med till museet. Kom ihåg pennor!

Från 10.45 går ni fritt i hela museet.

Tips!

Planera gärna in att äta matsäck under tiden ni bara har tillgång till en utställning. Matsäck äts i anvisade matsäcksrum.

Praktisk information

Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.

Frågor om skolbokningar

Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret. Länk till annan webbplats.

Praktisk information

Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.

Frågor om skolbokningar

Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret.

Arbetsmaterial för utskrift

Arbetsmaterial för 1-3

Arbetsmaterial för 4-6

Arbetsmaterial för 7-9 och gymnasiet

Förhandsvisning av arbetsmaterialet.

Museipedagogerna tipsar

Gör tipspromenaderna i mobilen

Spara på papper och låt äldre elever göra tipspromenaderna i mobilen. De rättas automatiskt och efter varje fråga visas en förklaring till det rätta svaret. Varken nedladdning eller inloggning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.

QR-koder för skanning finns uppsatta i informationen. De sitter också i utställningen, mellan den orange tunneln och samlingsplatsen. Det går också att skriva in länkarna direkt i telefonens adressfält.

Tipspromenad om organismers anpassningar, passar från åk 4

www.nrm.se/foe-quiz-e

Tipspromenad om evolutionära mekanismer, passar från åk 7

www.nrm.se/foe-quiz-a

Använd utställningens texter i undervisningen

Alla texter som står på skärmarna i utställningen och de flesta bilder finns tillgängliga på https://utstallning.nrm.se

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se