Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Bilen visar en svart gång med sidospår i en ljus träyta. Det är en modergång och larvgångar från antingen husborre eller randig lövvedborre.

|

Jourhavande biolog

Foto: Henrik Olofsson

Fråga: Vad är detta?

Hej!

Vi högg upp en gammal björk till ved och hittade ett mönster som ser ut att vara grävt av en larv. Vad är detta, se bild?

Observationen gjordes i Norrtälje vid Erken. Storleken är cirka fem centimeter.

Med vänlig hälsning, Henrik

Svar:

Hej Henrik!

Det är en modergång och larvgångar från antingen husborre eller randig lövvedborre. De två gör väldigt lika gnagmönster i björkved. Den långa gången har alltså den lilla skalbaggshonan gnagt. I den har hon lagt ägg med jämna mellanrum.

När äggen kläckts har larverna gnagt gångar vinkelrätt mot modergången. Honan har med sig svampsporer i speciella behållare på sidorna av mellankroppen.

Med dessa startar hon en svampodling i gången och larverna lever sedan av att äta denna svamps mycel. När larverna förpuppats och kläckts till nya skalbaggar tar de själva med sig svampen till nästan träd.

Se bilder nedan.