Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Håll dig uppdaterad!

ESO är en mellanstatliga vetenskaps- och teknikorganisation inom astronomin. Den genomför ett ambitiöst program inriktat mot konstruktion, byggnad och drift av kraftfulla markbundna observationsanläggningar för astronomi för att göra viktiga vetenskapliga upptäckter möjliga.

Foto: ESO/Juan Carlos Muñoz Mateos

Pressmeddelanden från ESO

Att följa pressmeddelanden från Europeiska sydobservatoriet (ESO) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är ett sätt att hålla sig ajour med vad som händer inom astronomin. Nedan finns ett nyhetsflöde från ESO.

• Sista spegelämnet till världens största teleskop är färdigt
    Europeiska sydobservatoriets Extremely Large Telescope (ESO:s ELT) som byggs i den chilenska Atacamaöknen är ett steg närmare färdigställandet. Det tyska företaget SCHOTT har framgångsrikt gjutit spegelämnet till det sista av de 949 segmenten till teleskopets primärspegel (M1). Med en diameter på över 39 meter blir M1 den överlägset största teleskopspegel som någonsin har konstruerats.

• Astronomer ser ett massivt svart hål vakna upp i realtid
    I slutet av 2019 började den oansenliga galaxen SDSS1335+0728 plötsligt att bli ljusare än någonsin tidigare. För att förstå varför har astronomer använt data från flera rymd- och markbaserade observatorier, inklusive Europeiska sydobservatoriets Very Large Telescope (ESO:s VLT), för att följa hur galaxens ljusstyrka har varierat. I en artikel som publiceras i dag drar astronomerna slutsatsen att de bevittnar förändringar som aldrig tidigare har setts i en galax, och som sannolikt orsakas av att det massiva svarta hålet i galaxens kärna plötsligt har vaknat upp.

• Det mest massiva svarta hålet som har bildats av en stjärna har hittats
    Astronomer har identifierat det mest massiva svarta hålet som har bildats av en stjärna hittills i vår galax. Det svarta hålet upptäcktes i data från Europeiska rymdorganisationen ESA:s Gaiasatellit genom att det orsakar en svängande rörelse hos en stjärna som kretsar kring det. Data från Europeiska sydobservatoriets Very Large Telescope (ESO:s VLT) och andra markbaserade observatorier har använts för att verifiera det svarta hålet, som är hela 33 gånger mer massivt än solen.

• Stjärnkollision löser ett mysterium i en vacker nebulosa med våldsam historia
    När astronomer identifierade på en dubbelstjärna i hjärtat av ett stoft- och gasmoln fick de en överraskning. Stjärnor i par är vanligtvis väldigt lika, som tvillingar, men i HD 148937 verkar en stjärna vara yngre och, till skillnad från den andra, magnetisk. Nya data från Europeiska sydobservatoriet (ESO) tyder på att det ursprungligen fanns tre stjärnor i systemet, tills två av dem kolliderade och smälte samman. Denna våldsamma händelse skapade det omgivande molnet och förändrade för alltid systemets öde.

• Astronomer avslöjar starka spiralformade magnetfält vid randen av Vintergatans centrala svarta hål
    En ny bild tagen med Event Horizon Telescope (EHT) har avslöjat starka spiralformade magnetfält vid randen av det supermassiva svarta hålet Sagittarius A* (Sgr A*) i Vintergatans centrum. Denna nya bild av monstret Vintergatans hjärta är tagen i polariserat ljus och avslöjar en magnetfältsstruktur som är slående lik den i det svarta hålet i mitten av galaxen M87. Detta tyder på att starka magnetiska fält kan vara en egenskap som är gemensam för alla svarta hål. Likheten mellan de två svarta hålen antyder också att en dold jetstråle finns i Sgr A*. Resultaten publicerades i dag i The Astrophysical Journal Letters.

• Banbrytande studie avslöjar planetbildningens hemligheter kring dussintals stjärnor
    I en serie studier har en forskargrupp kastat nytt ljus över de fascinerande och komplexa processer som sker när planeter bildas. De fantastiska bilderna, tagna med Europeiska sydobservatoriets Very Large Telescope (ESO:s VLT) i Chile, representerar en av de största undersökningarna som någonsin genomförts av planetbildande skivor. Forskningsprojektet har sammanställt observationer av mer än 80 unga stjärnor kring vilka planeter kan bildas. De ger astronomerna en enorm mängd data och unika insikter om hur planeter uppstår i olika delar av vår galax.

• Astronomer finner ett samband mellan vatten och planetbildning
    Forskare har hittat vattenånga i skivan runt en ung stjärna, exakt där planeter kan vara på väg att bildas. Vatten är nödvändigt för livet på jorden och tros också spela en betydande roll när planeter bildas. Hittills har vi inte kunnat kartlägga hur vatten är fördelat i en stabil, sval stoft- och gasskiva – den typ av skiva som erbjuder de mest gynnsamma förutsättningarna för planetbildning runt stjärnor. De nya fynden var möjliga att göra tack vare Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), där European Southern Observatory (ESO) är en partner.

• Metalliskt ärr upptäckt på kannibalstjärna
    När en stjärna som vår sol når slutet av sitt liv kan den sluka de omgivande planeterna och asteroiderna som den föddes med. Med hjälp av Europeiska sydobservatoriets Very Large Telescope (ESO:s VLT) i Chile, har nu forskare för första gången funnit en unik signatur av denna process – ett ärr inpräntat på ytan av en vit dvärgstjärna. Resultaten publiceras i dag i The Astrophysical Journal Letters.

• Lyser mest och växer bäst: Astronomer identifierar en rekordkvasar
    Med hjälp av Europeiska sydobservatoriets Very Large Telescope (ESO:s VLT) har astronomer karaktäriserat en kvasar och funnit att den inte bara är den ljusaste av sitt slag utan även ett av de mest luminösa objekten som någonsin observerats. Kvasarer är de ljusa kärnorna i avlägsna galaxer och får sin energi från supermassiva svarta hål. Det svarta hålet i denna rekordkvasar blir motsvarande en solmassa tyngre varje dag och är därmed det mest snabbväxande svarta hålet man känner till.

• Saknad länk funnen: supernovor ger upphov till neutronstjärnor eller svarta hål
    Astronomer har funnit en direkt länk mellan massiva stjärnors explosiva död och bildningen av de mest kompakta och svårförstådda objekten i universum - svarta hål och neutronstjärnor. Med hjälp av Europeiska sydobservatoriets Very Large Telescope (ESO:s VLT) och ESO:s New Technology Telescope (NTT) har två forskargrupper observerat följderna av en supernovaexplosion i en närbelägen galax och hittat ledtrådar till det mystiska objekt som blev kvar.

Innehåll på sidan