Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Laboratorier för mineralforskning

Enheten för geovetenskap ansvarar för ett antal laboratorier för experimentell mineralogi och mineralanalys.

Infrastruktur för mineralforskning

Laboratorierna för mineralforskning används både för samlingsvård och för olika forskningsprojekt vid enheten för geovetenskap.

Ugnslab

Högtemperaturugnar (upp till 1300 °C) för experiment i luft och vid låga syrefugaciteter under gasblandningar av H2 och CO2. Syrefugaciteten kontrolleras genom massflödesregulatorer. Utrustningen används primärt för termalbehandling och syntesexperiment med fluxmetoder.

Röntgendiffraktometer

Diffraktometer för pulverröntgen (PANalytical X'Pert system med ”X’celerator silicon-strip”-detektor). Används framförallt för mineralidentifiering.

Mössbauerspektrometer

Mössbauerspektrometer (Wissel) för undersökningar av valenstillstånd och koordination av Fe i fasta faser. Prover bör innehålla 2-5 mg Fe, med totalvikt under 100 mg.

FTIR-spektrometer

FTIR-spektrometer (Bruker Vertex 70) för mätning av transmissionsspektra i MIR-NIR området (400 - 10 000 cm-1). Instrumentet är utrustat med IR-mikroskop, ATR-objektiv och polarisatorer. Utrustningen används huvudsakligen för att mäta vibrationsmod av molekyler (t ex OH-, H2O- och CO3-grupper) i mineral.