Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Tillgänglighet – lättläst

Bra att veta för dig som:

  • är allergisk
  • har funktionsnedsättning
  • besöker oss med små barn.

Allergisk

Det finns inte växter som kan ge allergi inne på museet.

Det kan finnas damm och starka dofter när vi bygger inne i huset.

Djur får inte följa med in på museet.

Du kan beställa mat utan gluten och laktos i vår restaurang.

Funktionsnedsättning

Det finns parkering för besökare med funktionsnedsättning på innergården.

Tillgänglighetsentré finns på innergården.

Det finns teleslinga på Cosmonova och i hörsalarna.
Teleslinga hjälper den som har hörapparat att höra bättre.

Filmerna på Cosmonova är inte textade.

Särskilda platser för rullstolar finns på Cosmonova.

Rullstolar och permobiler kommer fram i utställningarna.

Det finns tillgängliga toaletter och stora hissar på museet.

Små barn

Du kan låna barnvagn. Barnvagnar kommer lätt fram
i hela museet.

Det finns parkering för barnvagnar, stora hissar och skötbord.

Det finns mikrovågsugnar för att värma barnmat.

Läs mer på andra sidor

Förbered besöket

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: Catharina Hammarskiöld