Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Utställningar – lättläst

Här ser du utställningar som alltid finns på museet.

Djuret människan

Om varför människans kropp ser ut som den gör. Se på vilka sätt vi liknar olika djur.

Du kan lyssna på utställningen med vår audioguide.

Läs mer på annan sida:
Audioguide till Djuret människan

Den mänskliga resan

Om människan, från apa till idag. Du ser också hästar, mammut och en sabelkatt.

Du kan lyssna på utställningen med vår audioguide.

Läs mer på annan sida:
Audioguide till Den mänskliga resan

En souvenir för livet

Att köpa och sälja vissa djur och växter är förbjudet.

Fossil och evolution

Om livet från det att jorden bildades till dinosaurierna.

Livets mångfald

Möt olika djur som lever i vatten, på land och i luften. Se kalven med två huvuden och en vägg fylld av fjärilar.

Natur i Sverige

Se svenska djur och naturen de lever i. Gå in i en myrstack eller lär dig låta som en älg.

Här finns alla utställningens texter. Länk till annan webbplats.

Polartrakterna

Om livet vid jordens poler. Se hur djur och växter klarar sig i den hårda miljön.

Du kan lyssna på utställningen med vår audioguide.

Läs mer på annan sida:
Audioguide till Polartrakterna

Skatter från jordens inre

Om glittrande ädelstenar, meteoriter från rymden och andra mineral.

Uppdrag: KLIMAT

Starka stormar och floder som svämmar över. Lär dig mer om väder och klimat.

Andra utställningar

Ibland har vi också tillfälliga utställningar, som vi visar en kortare tid.

Läs mer på en annan sida:

Utställningar

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: Catharina Hammarskiöld