Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever på visning i utställningen Natur i Sverige

Visning av Natur i Sverige

I utställningen Natur i Sverige tittar vi på några djur i den svenska naturen i deras livsmiljöer och diskuterar deras beteende och samspel.

Efter visningen stannar ni i utställningen Natur i Sverige och arbetar i lugn och ro fram till klockan 10.45.

Kan bokas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiet.

Det här ingår i bokningen

  • Insläpp på museet cirka 8.45.
  • Pedagogledd visning av utställningen Natur i Sverige, klockan 9.00-ca 9.50.
  • Tillgång till utställningen fram till 10.45.
    Vänligen respektera att ni bara har tillgång till utställningen Natur i Sverige fram till 10.45. I övriga utställningar finns andra grupper som har bokat lugna besök. Efter 10.45 har ni tillgång till övriga utställningar.
  • Arbetsmaterial. Hämta nedan, skriv ut och ta med till besöket. Kom ihåg pennor!

Visningen kan anpassas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiets kurser.
Max antal elever: 32 (stora grupper innebär skymd sikt)

Pris: 900 kr

Det här får ni vara med om

Visning, klockan 9.00-ca 9.50

Vi tittar på några av djuren i utställningen och pratar om hur de lever, ser ut och deras beteenden. Här kan du läsa mer detaljerat om vad visningen innehåller för olika åldrar.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Genom att låta eleverna studera de monterade djuren resonerar vi tillsammans om djuren i vår närmiljö. Vi diskuterar hur djuren anpassar sig efter årstiderna, vilken miljö de lever i, vad de äter och hur de lever. Under visningen tar vi vanligtvis upp:

  • Älg
  • Björn
  • Varg
  • Havsörn

Ladda gärna ner och ta med arbetsuppgifterna för åk 1-3 och arbeta med dem efter visningen.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Under visningen låter vi eleverna studera montagen tillsammans med oss och diskutera hur djuren är anpassade till olika miljöer och levnadssätt . Under visningen gör vi nedslag hos till exempel älg, björn, havsörn, varg eller bäver.

  • Hur djurens anpassningar gör att de klarar årstidsväxlingarna i Sverige
  • Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
  • Vad djuren äter och hur det kan synas i deras utseende
  • Hur djuren försvarar sig
  • Hur djuren lever, ensamma eller i flock

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 4-6 och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden går också att göra digitalt i smart telefon. QR-kod finns i informationen och i utställningen.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Under visningen låter vi eleverna studera montagen tillsammans med en pedagogoch diskutera hur djuren är anpassade till olika miljöer och levnadssätt. I visningen gör vi nedslag hos älg, björn, havsörn, varg eller bäver.

  • På vilket sätt djuren anpassar sig efter årstidsväxlingarna i Sverige
  • Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
  • Vad djuren äter och hur det kan synas i deras utseende
  • Hur djuren försvarar sig
  • Hur djuren lever, ensamma eller i flock
  • Människans påverkan på några arter

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 7-9/gymnasiet och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Genom att studera de monterade djuren berättar vi om djuren men vi diskuterar också med eleverna om olika beteenden som till exempel fördelar med att leva i flock, hur djuren hittar mat, hur de kan skydda sig och hur de kan överleva vintern.

  • Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
  • Hur djuren försvarar sig
  • Hur djuren lever: ensamma eller i flock
  • Människans påverkan på några arter
  • Bärkraft i ekosystem och biologisk mångfald
  • Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion
  • Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 7-9/gymnasiet och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.

Eget arbete, ca 9.50 - 10.45

Efter visningen stannar ni i utställningen Natur i Sverige och har tid för eget arbete, till exempel med arbetsbladen här nedanför. Skriv i så fall ut till alla elever och ta med till museet. Kom ihåg pennor!

Från 10.45 kan ni passa på att besöka fler utställningar. Håll ihop gruppen under hela besöket.

TIPS!

Planera gärna in att äta matsäck under tiden ni bara har tillgång till en utställning. Matsäck äts i anvisade matsäcksrum.

Praktisk information

Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.

Frågor om skolbokningar

Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret.

Arbetsmaterial för utskrift

Arbetsmaterial för 1-3

Arbetsmaterial för 4-6

Arbetsmaterial för 7-9 och gymnasiet

Förhandsvisning av materialet

Museipedagogerna tipsar

Gör tipspromenaderna i mobilen

Spara på papper och låt äldre elever göra tipspromenaden i mobilen. De rättas automatiskt och efter varje fråga visas en förklaring till det rätta svaret. Varken nedladdning eller inloggning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.

QR-koder för skanning finns uppsatta i informationen. De sitter också i utställningen, på väggen till vänster om sälarna nära trappan och den lilla bron. Det går också att skriva in länkarna direkt i telefonens adressfält.

Tipspromenad om djuren i utställningen

www.nrm.se/nis-quiz-e

Tipspromenad om djurens beteende

www.nrm.se/nis-quiz-a

Använd utställningens texter i undervisningen

Alla texter som står på skärmarna i utställningen och de flesta bilder finns tillgängliga på https://nis.nrm.se

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se