Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever på visning i utställningen Polartrakterna

Visning av Polartrakterna med fokus anpassningar

I utställningen Polartrakterna tittar vi på några djur och vad de har för egenskaper (anpassningar) som gör att de kan överleva i den extrema miljön.

Efter visningen stannar ni i utställningen Polartrakterna och arbetar i lugn och ro fram till klockan 10.45.

Kan bokas för årskurs 1-3 och 4-6.

Det här ingår i bokningen

  • Insläpp på museet cirka 8.45.
  • Pedagogledd visning med fokus på anpassningar i utställningen Polartrakterna, klockan 9.00-ca 9.50.
  • Tillgång till utställningen fram till 10.45.
    Vänligen respektera att ni bara har tillgång till utställningen Polartrakterna fram till 10.45. I övriga utställningar finns andra grupper som har bokat lugna besök. Efter 10.45 har ni tillgång till övriga utställningar.
  • Arbetsmaterial. Hämta nedan, skriv ut och ta med till besöket. Kom ihåg pennor!

Visningen kan anpassas för årskurs 1-3 och 4-6.
Max antal elever: 32 (stora grupper innebär skymd sikt)

Pris: 900 kr

Det här får ni vara med om

Visning, klockan 9.00-ca 9.50

Ni får uppleva Arktis och Antarktis extrema miljöer. Hur kan djur och växter överleva på en plats som är helt mörk under vintern och där solen aldrig går ner under sommaren?

Det här pratar vi om med olika årskurser

I utställningen får eleverna uppleva Arktis och Antarktis extrema miljöer. Eleverna får studera montagen tillsammans med oss och diskutera vad de olika djuren gör, vilka beteenden man kan se, vilka sinnen som är välutvecklade hos djuren och anpassningarna (egenskaperna) som gör att de kan överleva i det extrema klimatet vid polerna. Under visningen tar vi vanligtvis upp:

  • Blåvalen
  • Isbjörnen och vikaresälen
  • Pingvinerna
  • Elefantsälen

Ladda gärna ner och ta med arbetsuppgifterna eller artbingot för åk 1-3 och arbeta med det efter visningen.

I utställningen får eleverna uppleva Arktis och Antarktis extrema miljöer. I visningen resonerar vi om djurens anpassningar och hur de lever i dessa unika livsmiljöer. Vi låter eleverna studera montagen tillsammans och diskutera vad de olika djuren gör och hur de ser ut.

Under visningen tar vi vanligtvis upp:

  • Blåval
  • Isbjörnsmontern med vikaresäl, ismås och polartorsk
  • Pingvin
  • Elefantsäl

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 4-6 och arbeta med den efter visningen.

Eget arbete, ca 9.50 - 10.45

Efter visningen stannar ni i utställningen Polartrakterna och har tid för eget arbete, till exempel med arbetsbladen här nedanför. Skriv i så fall ut till alla elever och ta med till museet. Kom ihåg pennor!

Från 10.45 kan ni passa på att besöka fler utställningar. Håll ihop gruppen under hela besöket.

TIPS!

Planera gärna in att äta matsäck under tiden ni bara har tillgång till en utställning. Matsäck äts i anvisade matsäcksrum.

Praktisk information

Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.

Frågor om skolbokningar

Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret.

Arbetsmaterial för utskrift

Material för 1-3

Material för 4-6

Förhandsvisning av materialet.

Museipedagogerna tipsar

Spela artbingo i utställningen

Ni kanske har spelat något av museets artbingon utomhus. Vi har tagit fram ett för utställningen om djuren i polartrakerna. Skriv ut och låt eleverna hitta och upptäcka djuren på egen hand.

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se