Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever i utställningen Natur i Sverige.

Visning av Natur i Sverige

I utställningen Natur i Sverige tittar vi på några djur i den svenska naturen i deras livsmiljöer och diskuterar deras beteende och samspel.

Efter visningen stannar ni i utställningen Natur i Sverige och arbetar i lugn och ro fram till klockan 10.45.

Kan bokas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiet.

Skolbokningen öppnar i juni

Bokning av skolprogram till hösten 2024 öppnar i mitten av juni.

Vi skickar ut ett extra lärarbrev när det går att boka igen.

Det här ingår i bokningen

  • Insläpp på museet cirka 8.45.
  • Pedagogledd visning av utställningen Natur i Sverige, klockan 9.00-ca 9.50.
  • Tillgång till utställningen fram till 10.45.
    Vänligen respektera att ni bara har tillgång till utställningen Natur i Sverige fram till 10.45. I övriga utställningar finns andra grupper som har bokat lugna besök. Efter 10.45 har ni tillgång till övriga utställningar.
  • Arbetsmaterial. Hämta nedan, skriv ut och ta med till besöket. Kom ihåg pennor!

Visningen kan anpassas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiets kurser.
Max antal elever: 32 (stora grupper innebär skymd sikt)

Pris: 900 kr

Det här får ni vara med om

Visning, klockan 9.00-ca 9.50

Vi tittar på några av djuren i utställningen och pratar om hur de lever, ser ut och deras beteenden. Här kan du läsa mer detaljerat om vad visningen innehåller för olika åldrar.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Genom att låta eleverna studera de monterade djuren resonerar vi tillsammans om djuren i vår närmiljö. Vi diskuterar hur djuren anpassar sig efter årstiderna, vilken miljö de lever i, vad de äter och hur de lever. Under visningen tar vi vanligtvis upp:

  • Älg
  • Björn
  • Varg
  • Havsörn

Ladda gärna ner och ta med arbetsuppgifterna för åk 1-3 och arbeta med dem efter visningen.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Under visningen låter vi eleverna studera montagen tillsammans med oss och diskutera hur djuren är anpassade till olika miljöer och levnadssätt . Under visningen gör vi nedslag hos till exempel älg, björn, havsörn, varg eller bäver.

  • Hur djurens anpassningar gör att de klarar årstidsväxlingarna i Sverige
  • Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
  • Vad djuren äter och hur det kan synas i deras utseende
  • Hur djuren försvarar sig
  • Hur djuren lever, ensamma eller i flock

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 4-6 och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden går också att göra digitalt i smart telefon. QR-kod finns i informationen och i utställningen.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Under visningen låter vi eleverna studera montagen tillsammans med en pedagogoch diskutera hur djuren är anpassade till olika miljöer och levnadssätt. I visningen gör vi nedslag hos älg, björn, havsörn, varg eller bäver.

  • På vilket sätt djuren anpassar sig efter årstidsväxlingarna i Sverige
  • Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
  • Vad djuren äter och hur det kan synas i deras utseende
  • Hur djuren försvarar sig
  • Hur djuren lever, ensamma eller i flock
  • Människans påverkan på några arter

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 7-9/gymnasiet och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.

Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Genom att studera de monterade djuren berättar vi om djuren men vi diskuterar också med eleverna om olika beteenden som till exempel fördelar med att leva i flock, hur djuren hittar mat, hur de kan skydda sig och hur de kan överleva vintern.

  • Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
  • Hur djuren försvarar sig
  • Hur djuren lever: ensamma eller i flock
  • Människans påverkan på några arter
  • Bärkraft i ekosystem och biologisk mångfald
  • Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion
  • Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång

Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 7-9/gymnasiet och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.

Eget arbete, ca 9.50 - 10.45

Efter visningen stannar ni i utställningen Natur i Sverige och har tid för eget arbete, till exempel med arbetsbladen här nedanför. Skriv i så fall ut till alla elever och ta med till museet. Kom ihåg pennor!

Från 10.45 går ni fritt i hela museet.

TIPS!

Planera gärna in att äta matsäck under tiden ni bara har tillgång till en utställning. Matsäck äts i anvisade matsäcksrum.

Praktisk information

Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.

Frågor om skolbokningar

Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret.

Arbetsmaterial för utskrift

Arbetsmaterial för 1-3

Arbetsmaterial för 4-6

Arbetsmaterial för 7-9 och gymnasiet

Förhandsvisning av materialet

Museipedagogerna tipsar

Gör tipspromenaderna i mobilen

Spara på papper och låt äldre elever göra tipspromenaden i mobilen. De rättas automatiskt och efter varje fråga visas en förklaring till det rätta svaret. Varken nedladdning eller inloggning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.

QR-koder för skanning finns uppsatta i informationen. De sitter också i utställningen, på väggen till vänster om sälarna nära trappan och den lilla bron. Det går också att skriva in länkarna direkt i telefonens adressfält.

Tipspromenad om djuren i utställningen

www.nrm.se/nis-quiz-e

Tipspromenad om djurens beteende

www.nrm.se/nis-quiz-a

Använd utställningens texter i undervisningen

Alla texter som står på skärmarna i utställningen och de flesta bilder finns tillgängliga på https://nis.nrm.se

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se