Skolbokningen öppnar i juni
Bokning av skolprogram till hösten 2024 öppnar i mitten av juni.
Vi skickar ut ett extra lärarbrev när det går att boka igen.
Det här ingår i bokningen
- Insläpp på museet cirka 8.45.
- Pedagogledd visning av utställningen Natur i Sverige, klockan 9.00-ca 9.50.
- Tillgång till utställningen fram till 10.45.
Vänligen respektera att ni bara har tillgång till utställningen Natur i Sverige fram till 10.45. I övriga utställningar finns andra grupper som har bokat lugna besök. Efter 10.45 har ni tillgång till övriga utställningar. - Arbetsmaterial. Hämta nedan, skriv ut och ta med till besöket. Kom ihåg pennor!
Visningen kan anpassas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiets kurser.
Max antal elever: 32 (stora grupper innebär skymd sikt)
Pris: 900 kr
Det här får ni vara med om
Visning, klockan 9.00-ca 9.50
Vi tittar på några av djuren i utställningen och pratar om hur de lever, ser ut och deras beteenden. Här kan du läsa mer detaljerat om vad visningen innehåller för olika åldrar.
Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Genom att låta eleverna studera de monterade djuren resonerar vi tillsammans om djuren i vår närmiljö. Vi diskuterar hur djuren anpassar sig efter årstiderna, vilken miljö de lever i, vad de äter och hur de lever. Under visningen tar vi vanligtvis upp:
- Älg
- Björn
- Varg
- Havsörn
Ladda gärna ner och ta med arbetsuppgifterna för åk 1-3 och arbeta med dem efter visningen.
Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Under visningen låter vi eleverna studera montagen tillsammans med oss och diskutera hur djuren är anpassade till olika miljöer och levnadssätt . Under visningen gör vi nedslag hos till exempel älg, björn, havsörn, varg eller bäver.
- Hur djurens anpassningar gör att de klarar årstidsväxlingarna i Sverige
- Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
- Vad djuren äter och hur det kan synas i deras utseende
- Hur djuren försvarar sig
- Hur djuren lever, ensamma eller i flock
Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 4-6 och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden går också att göra digitalt i smart telefon. QR-kod finns i informationen och i utställningen.
Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Under visningen låter vi eleverna studera montagen tillsammans med en pedagogoch diskutera hur djuren är anpassade till olika miljöer och levnadssätt. I visningen gör vi nedslag hos älg, björn, havsörn, varg eller bäver.
- På vilket sätt djuren anpassar sig efter årstidsväxlingarna i Sverige
- Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
- Vad djuren äter och hur det kan synas i deras utseende
- Hur djuren försvarar sig
- Hur djuren lever, ensamma eller i flock
- Människans påverkan på några arter
Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 7-9/gymnasiet och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.
Utställningen presenterar djur och växter i sin naturliga miljö. Genom att studera de monterade djuren berättar vi om djuren men vi diskuterar också med eleverna om olika beteenden som till exempel fördelar med att leva i flock, hur djuren hittar mat, hur de kan skydda sig och hur de kan överleva vintern.
- Hur djuren är anpassade efter den miljö de lever i
- Hur djuren försvarar sig
- Hur djuren lever: ensamma eller i flock
- Människans påverkan på några arter
- Bärkraft i ekosystem och biologisk mångfald
- Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion
- Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång
Ladda gärna ner och ta med tipspromenaden för åk 7-9/gymnasiet och arbeta med den efter visningen. Tipspromenaden kan även göras digitalt i smart telefon, QR-kod finns i informationen och i utställningen.
Eget arbete, ca 9.50 - 10.45
Efter visningen stannar ni i utställningen Natur i Sverige och har tid för eget arbete, till exempel med arbetsbladen här nedanför. Skriv i så fall ut till alla elever och ta med till museet. Kom ihåg pennor!
Från 10.45 går ni fritt i hela museet.
TIPS!
Planera gärna in att äta matsäck under tiden ni bara har tillgång till en utställning. Matsäck äts i anvisade matsäcksrum.
Praktisk information
Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.
Frågor om skolbokningar
Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret.
Arbetsmaterial för utskrift
Arbetsmaterial för 1-3
Arbetsmaterial för 4-6
Arbetsmaterial för 7-9 och gymnasiet
Museipedagogerna tipsar
Gör tipspromenaderna i mobilen
Spara på papper och låt äldre elever göra tipspromenaden i mobilen. De rättas automatiskt och efter varje fråga visas en förklaring till det rätta svaret. Varken nedladdning eller inloggning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.
QR-koder för skanning finns uppsatta i informationen. De sitter också i utställningen, på väggen till vänster om sälarna nära trappan och den lilla bron. Det går också att skriva in länkarna direkt i telefonens adressfält.
Tipspromenad om djuren i utställningen
www.nrm.se/nis-quiz-e
Tipspromenad om djurens beteende
www.nrm.se/nis-quiz-a
Använd utställningens texter i undervisningen
Alla texter som står på skärmarna i utställningen och de flesta bilder finns tillgängliga på https://nis.nrm.se