Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Flera snäckor huller om buller mot svart bakgrund

Snäckor, Oriostoma sp., från Samsugn. Foto: Anna Lindström

Gotlands korallrev -silur

Hela Gotland är uppbyggd av fossilförande lager från tidperioden silur och fossil kan hittas i princip över hela ön!

Fossil av ryggradslösa djur från Gotland utgör den största andelen av samlingarna vid enheten för paleobiologi.

Uråldrigt korallrev

Gotland är unikt då i stort sett hela perioden silur (445-420 miljoner år sedan) finns representerad, från de äldsta lagren i nordväst till de yngsta i sydost. Eftersom fossil hittas i så rikliga mängder på Gotland har samlingen på museet en lång historia med insamlat material från senare delen av 1800-talet till nutid. Insamlandet har under åren skett både i forskningssyfte och av intresserade privata samlare.

Det hela har resulterat i en världsunik samling av ofta exceptionellt välbevarade fossil som är av intresse för såväl svenska som utländska forskare.

Delar av samlingen är registrerad i databas och arbetet pågår fortlöpande. Samlingen innefattar en väldigt stor del rugosa och tabulata koraller men det finns även svampdjur, conularider, obskyra mollusker, snäckor, musslor, bläckfiskar, armfotingar (brachiopoder), leddjur (artropoder), sjöliljor (crinoidéer), mossdjur och andra mindre grupper av ryggradslösa djur.

Innehåll på sidan