Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Fossilt blad i brunt med tydliga bladnerver på ljusare matrix

Blad av Sphenopteris sp. (S143607) från karbon-perm i Kina. Foto: Anna Lindström

Kinas karbon och perm

Museets enhet för paleobiologi har en mycket stor samling fossila växter från Kinas karbon och perm; över 22 000 exemplar från 14 provinser är datalagda och identifierade till släkte och över 5000 till art.

Paleozoiska växter

År 1927 publicerade professor Thore Halle 1927 en stor monografi "Paleozoiska växter från centrala Shansi”. Den representerar en av de viktigaste studierna av den kinesiska floran från tidsperioden perm och inkluderar typexemplar av många arter. De kinesiska karbon-permflororna från våra samlingar är rika på fräken (sphenopsider) och ormbunkar.

Där finns också gott om tidiga nakenfröiga växter så som Tingiales och Noeggerathiales och fröormbunkar tillhörande ordningarna Medullosales och Gigantopteridales. I samlingarna finns även föregångare till dagens Ginkgo och en hel del barrträd. Dessa fossila växter hjälper forskare att förstå ekologin hos de senpaleozoiska våttropiska flororna i östra Asien.

Några av dessa bredbladiga växter hade lianliknande anpassningar och bildade några av jordens tidigaste regnskogssamhällen (sluten skog), långt innan uppkomsten av moderna regnskogar som ju domineras av blomväxter (angiospermer).

Bilder från samlingen:

Närbild av ett fossiliserat löv. Lövet är beige, med en ljusare bakgrund. Lövet har svarta små prickar.

Närbild av ett blad av Alethopteris norinii (s138182) från Chen-chia-yü, Shanxi. Insamlat av E. Norin 1921. Foto: Anna Lindström

Beige fossil på grå sten. Fossilen har flera blad.

Fräkenväxten Lobatannularia sp. (S143799b) från Kinas karbon-perm. Foto: Anna Lindström

Fossil på sten. Fossilet har flera blad.

Fröormbunken Pecopteridium sp. (S143148) från Hei-tu-po, Shanxi. Foto: Anna Lindström