Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Polarfloran

Våran polarflora är unik och omfattar omkring 25000 växtfossil från bland annat Spetsbergen, Grönland, Island och Björnön. De representerar ett tidsintervall sedan tiden då växter etablerade sig på land för över 400 miljoner år sedan under tidperioden devon och dessa växtfossil används flitigt i forskning om paleoklimat och biologisk mångfald.

Polarfloran

Tack vare historiska expeditioner har enheten stora mängder av fossil från Antarktis och från olika delar av Arktis (Grönland, Svalbard, Novaja Zemlja med flera platser). Dessa samlingar kommer från områden som är mycket otillgängliga och är därför av oerhört stort vetenskapligt värde.

Våran polarflora är unik och omfattar omkring 25000 växtfossil från bland annat Spetsbergen, Grönland, Island och Björnön. De representerar ett tidsintervall sedan tiden då växter etablerade sig på land för över 400 miljoner år sedan under tidperioden devon fram till de moderna flororna under oligocen! Dessa växtfossil används flitigt i forskning om paleoklimat och biologisk mångfald över årmiljoner.

Bilden överst på sidan visar ett blad av Acer crenatifolium (S087458) från Islands miocen. Du kan se just detta exemplar i museets utställningar. Foto: T. Wappler.

Innehåll på sidan