Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Den tidiga landväxten Protopteridium thomsonii från mellersta devon, Korzert, Tyskland. Foto: Yvonne Arremo.

Schweitzer-samlingen

I våra samlingar har vi cirka 2500 fossila växter från en unik samling, som under flera decennier samlades in av Professor Hans-Joachim Schweitzer (Universitetet i Bonn). Det unika med denna samling är att den i stort täcker växternas utvecklingshistoria.

Samlingar från när och fjärran

I våra samlingar har vi cirka 2500 fossila växter från en unik samling, som under flera decennier samlades in av Professor Hans-Joachim Schweitzer (Universitetet i Bonn). De flesta exemplaren är identifierade till släktnivå och över 600 har beskrivits i minst 36 vetenskapliga artiklar. Det unika med denna samling är att den i stort täcker växternas utvecklingshistoria. Vi vill speciellt belysa;

Betydande samling av tidiga landväxter från Björnön och Spetsbergen men även från Tyskland från tidsperioden devon (ca. 400 miljoner år sedan). Från Tyskland finns även betydande samlingar av växter (särskilt barr och kottar) från lagerföljder av åldern perm och trias (260-200 miljoner år sedan) samt stora samlingar av frön från de tyska kenozoiska brunkolsfyndigheterna. Denna kol ahr ju bildats just av de växterna som levde där.

Andra intressanta samlingar är de från sen trias till jura från Iran och Afghanistan som förutom fossila löv även innehåller välbevarade exempel av kottar så som släktena Karkenia, Irania och Palissya.

Innehåll på sidan