Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
En elev spelar artbingo i skogsmiljö

Artbingo försommar

Ett artbingo hjälper spelaren att se detaljer i naturen som man annars kanske missar. Ta med artbingot på nästa utomhuslektion och låt eleverna upptäcka den biologiska mångfalden omkring dem!

Årskurs: Förskola, Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6, SFI, SVA, Förberedelseklass

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Artbingo, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: cirka 40 minuter

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av materialet.

Säsong

Arterna på försommarbingot är utvalda för att funka i större delen av Sverige i maj och juni. Ibland är det en specifik art som efterfrågas, som blåbär eller harsyra. Ibland räcker det att hitta en representant för en grupp, till exempel hackspett eller nyckelpiga.

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut Artbingo Försommar - bingobrickor för utskrift.pdf.

Det finns brickor med 3x3 och 4x4 rutor. Välj det som ger din grupp en lagom utmaning. Båda storlekarna finns i sex olika varianter, varje grupp ska ha en bingobricka. Förslag på gruppindelning finns längre ner.

Om du vill kunna berätta lite om arterna på bingot kan du skriva ut och ta med Artbingo Försommar - artfakta för utskrift.pdf.

Tips!

Använd de tomma bingobrickorna och låt eleverna vara med och bestämma vilka arter som ska vara med.

Kanske har någon sett en art på vägen till skolan som man vill att klasskompisarna också ska få upptäcka.

Genomförande

Dela in klassen i grupper om 2-4 elever. Varje grupp får en bingobricka.

Gå ut, artbingo spelas utomhus, i naturen!

Tidsåtgång: cirka 40 minuter.

Instruktion till eleverna

”Nu ska ni spela bingo i naturen. Varje grupp får en bingobricka. När ni nittar en svamp, växt eller djur som finns på brickan sätter ni ett kryss i den lilla vita rutan vid bilden. När ni fått kryss i alla rutor på en rad ropar ni BINGO! och kommer och visar mig. Håll ihop i grupperna och samarbeta!”

Knyt ihop lektionen

Samla ihop eleverna i slutet av lektionen och låt dem berätta vilka arter de hittat.

Läs upp fakta om arterna från artfaktabladet.

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Förskola, Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6, SFI, SVA, Förberedelseklass

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll: 1-3 NO – Djur, växter och svampar i närmiljön. Gruppering och artkunskap, 4-6 Biologi – Identifiera och gruppera organismer. Artkunskap

Innehållstyp: Artbingo, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: cirka 40 minuter

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se