Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever arbetar i utställningen Fossil och evolution

Besök klockan 10 i Fossil och evolution

Här kan du boka tid för ett lugnare, självständigt besök med din klass i utställningen Fossil och evolution.

Utställningen handlar om jordens och livets utveckling. Se hur djur och växter kommit och gått under jordens långa historia. Lite längre ner finns arbetsmaterial att ladda ner.

Det här ingår i bokningen

• Tid i utställningen Fossil och evolution fram till 10.45, därefter kan ni passa på att besöka fler utställningar. Håll ihop gruppen under hela besöket.
    Vänligen stanna i er bokade utställning fram till 10.45, så ni inte stör andra grupper som också bokat ett lugnare besök.
  • Arbetsmaterial.

Löpande insläpp till museet från klockan 10.00. Viss väntetid kan förekomma.

Visning bokas separat.

Arbetsmaterial för museibesöket

För att göra ert besök så lärorikt som möjligt rekommenderar vi att eleverna har uppgifter att arbeta med. Till utställningen Fossil och evolution finns ett brett urval av arbetsuppgifter för alla åldrar.

Arbetsmaterial för 1-3

Arbetsmaterial för 4-6

Arbetsmaterial för äldre elever

Förhandsvisning av materialet.

Pedagogerna tipsar

Gör tipspromenaderna i mobilen

Spara på papper och låt äldre elever göra tipspromenaderna i mobilen. De rättas automatiskt och efter varje fråga visas en förklaring till det rätta svaret. Varken nedladdning eller inloggning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.

QR-koder för skanning finns uppsatta i informationen. De sitter också i utställningen, mellan den orange tunneln och samlingsplatsen. Det går också att skriva in länkarna direkt i telefonens adressfält.

Tipspromenad om organismers anpassningar, passar från åk 4

www.nrm.se/foe-quiz-e

Tipspromenad om evolutionära mekanismer, passar från åk 7

www.nrm.se/foe-quiz-a

Använd utställningens texter i undervisningen

Alla texter som står på skärmarna i utställningen och de flesta bilder finns tillgängliga på https://utstallning.nrm.se

Hämta arbetsmaterial till fler utställningar

Ni kanske passar på att besöka fler utställningar efter er bokade tid (från 10.45). Här kan du hämta arbetsmaterial till dem.

Innehållsansvarig: skola@nrm.se